مجموع : 0 تومان
محصولی انتخاب نشده است

تبیلیغات

انواع بارکد خوان

10 / 10
از 1 کاربر

انواع بارکد خوان به دلیل تنوع برند بارکد خوان و از سویی دیگر تنوع بارکد های موجود می باشد ، سیستم بارکد خوان یا همان بارکد اسکنر به منظور خواندن بارکد های چاپ شده طراحی و تولید شده است و به طور معمول برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بارکد توسط سنسور و ارسال محتوای بارکد به پورت خروجی اسکنر شامل مدارات دیکودر می باشد که هم مانند یک اسکنر مسطح دارای منبع نور ، لیزر و حسگر نور می باشد که وظیفه ی تبدیل سیگنال های نوری به الکتریکی را بر عهده دارند .

نحوه ی کارکرد یک بارکد خوان :

دسته بندی بارکدخوان بر اساس تکنولوژی :

  • بارکد خوان قلمی 

 در این نوع بارکد خوان برای خواندن بارکد می بایست با یک سرعت یک نواخت نوک قلم را در سراسر میله قرار دهد . بارکد خوان قلمی از منبع نور و دیود حساس نسبت به نور که در نوک یک قلم در کنار یک دیگر قرار میگیرند تشکیل شده است این دیود شدت نور منعکس شده را از منبع نور اندازه می گیرد و نسبت به نور شکل موج را تولید میکند که به منظور اندازه گیری عرض میله ها و فاصله در بارکد می باشد سپس خط های میله ای سیاه رنگ بارکد نور را مجذوب کرده و فضای سفید رنگ نور را منعکس میکنند .

نمونه ای از بارکد قلمی :
  • اسکنر لیزری :

اسکنرهای لیزری هم مانند بارکدخوان قلمی کار میکند با این تفاوت که این نوع اسکنر از یک پرتو لیزر به عنوان منبع نور استفاده میکند .

تصویر زیر نمونه ای از یک اسکنر لیزری می باشد
  • بارکد خوان CCD

این نوع بارکد خوان تشکیل شده از صدها سنسور کوچک نوری می باشد که در یک ردیف طراحی شده است هر یک از این سنسورها به صورت نوری بسیار کوچک در بارکدخوان CCD می باشد . مهم ترین تفاوت بارکد خوان CCD و بارکد خوان قلمی این است که این نوع بارکد خوان نور محیطی ساطع شده از بارکد را مورد اندازه گیری قرار میگیرد ولی بارکد خوان قلمی یا همان اسکنر لیزری از یک فرکانس خاص نور منعکس شده را از خود اسکنر اندازه گیری می کند .

نمونه ای از بارکد خوان CCD 

 

  • اسکنرهای تصویربرداری :

می توان گفت این نوع بارکد خوان جدیدترین نوع بارکد خوان می باشد که به صورت 2 بعدی است از یک تکنولوژی پردازش تصویر و دوربین برای رمز گشایی بارکد استفاده می کند بارکد خوان دوربین های تصویری با فناوری CCD با استفاده از دوربین های فیلمبرداری کار می کنند با این تفاوت که به جای یک سطر از حسگرها ، صدها ردیف از سنسورهای مرتب شده در یک آرایه دو بعدی را می خواند که آن ها قابلیت تولید تصویر را دارند .

شکل زیر نمونه ای از بارکد خوان بر پایه دوربین
  • بارکد اسکنر همه جهت :

 این نوع بارکد اسکنر که معمولا از لیزر استفاده می کنند خطوط مختلف را بدون در نظر گرفتن جهت آن ها اسکن می کند بارکد خوان معرفی شده به منظور خواندن بارکد های پاره شده و یا ناخوانا مناسب می باشد .

این نوع بارکد خوان مجمو عه ای از خطوط و منحنی ها را در جهتهای مختلف بدو ن مهم بودن جهت اسکن می کند.اسکنر بارکد خوان همه جهتی  غالبا از لیزر استفاده میکنند.اما بر خلاف اسکنرهای لیزری ساده تک خط، آنها تعداد زیادی بارکد را در جهات مختلف اسکن میکنند.این نوع اسکنر برای مواردی که بارکد نا خوانا است نیز بسیار مناسب است و قادر به خواندن بارکدهای پاره نیز می باشد.

نمونه ای از بارکد اسکنر همه جهته

 

  • دوربین تلفن همراه :

این نوع بارکد خوان برای بارکدهای دوبعدی مورد استفاده قرار میگیرد . موارد زیر نمونه ای از کاربرد های این دستگاه می باشد .

  • فیلم: DVD / VHS کاتالوگ فیلم
  • موسیقی:کاتالوگ CD و پخش MP3 
  • کاتالوگ کتاب ها و دستگاه
  • مواد غذایی، اطلاعات مربوط به تغذیه ، ساخت لیست خرید و غیره .
  • موجودی اموال شخصی ( بیمه و اهداف دیگر)
  • تعدادی از برنامه های سازمانی با استفاده از تلفن های همراه 
  • کنترل دسترسی (به عنوان مثال : اعتبار بلیط در سالن )، گزارش موجودی (به عنوان مثال : ردیابی تحویل ) ، ردیابی دارایی (به عنوان مثال : ضد جعل و تقلب )
    انواع بارکد خوان در بارکد شناسان با معرفی برترین برند و ارائه ی دستگاه های با کیفیت مرکزی مطمئن جهت خرید بارکد خوان می باشد .

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()