مجموع : 0 تومان
محصولی انتخاب نشده است

تبیلیغات

بارکد خوان چگونه کار می کند

10 / 10
از 1 کاربر

بارکد خوان چگونه کار می کند ؟ استفاده از بارکد خوان به سادگی استفاده از کیبرد و موس بوده و با اتصال کابل بارکد اسکنر به کامپیوتر به راحتی دستگاه شروع به کارکرد می نماید ، بارکد خوان ها انواع گوناگونی دارند .

شناسایی اجزای بارکد خوان جهت آشنایی با نحوه ی عملکرد این دستگاه الزامی می باشد اصولا سیستم بارکد خوان دارای 3 جزء اصلی سیستم روشنایی ( توسط این سیستم نوارها و فضاهای موجود در بارکد خوان روشن می شود ) ، مبدل یا همان سنسور و رمز خوان می باشد .

بارکد خوان با شناسایی و روشنایی کد به وسیله ی نور قرمز شروع به کار می کند ، سنسور موجود در بارکد اسکنر نور منعکس شده از سیستم روشنایی را شناسایی کرده و با ولتاژ مختلف که نمایانگر شدت ( یا کمی شدت ) انعکاس می باشد یک علامت آنالوگی تولید می کند سپس مبدل علامت آنالوگ را به یک علامت دیجیتالی که رمزخوان آن را تشخیص می دهد تبدیل خواهد کرد رمزخوان این علامت دیجیتالی را تجزیه و تحلیل می کند و عملیات لازم برای تأیید آن را انجام می دهد و تأیید می کند بدین ترتیب رمز قابل فهم است سپس آن را به نوشتار اسکی ( کد استاندارد آمریکایی برای تبادل اطلاعات ) تبدیل خواهد کرد و این نوشتار را فرمت می کند و سپس آن را به کامپیوتری که بارکد اسکنر به آن متصل است انتقال می دهد .

دستگاه بارکد خوان چگونه کار می کند ؟ دیود ساطع نور تک پرتویی : این تکنولوژی منحصر به دستگاه های بارکدخوان نوری ( قلم نوری ) و دستگاه های بارکدخوان دارای شکاف می باشد. روشنایی بارکد اسکنر از یک ساطع کننده تکی یا چند ساطع کننده نور خارج می شود و بوسیله یک روزنه گوی مانند متمرکز می شود ، در این تکنولوژی لازم است که روزنه با بارکدی که در حال خواندن و شناسایی است ، تماس عینی پیدا کند ، به دلیل اینکه روشنایی در یک نقطه قرار دارد ، اپراتور موظف است بارکد را حرکت دهد تا از این منبع نور عبور کند ، در بارکد خوان های نوری ( قلم های نوری ) ، اپراتور باید حفره نوری را در مقابل بارکد حرکت دهد ، در بارکدخوان های روزنه ایی ، بارکد معمولاً مانند دیگر وسایل بر روی کارت اعتباری چاپ می شود ، اپراتور کارت را از یک شیار عبور می دهد تا از مرکز نور عبور کند .

بارکد خوان نوری ( قلم نوری ) و بارکد خوان های دارای شکاف ارزان قیمت هستند و قابلیت خواندن بارکد ها با خطوط زیاد را هم دارند ، در سیستم دیود ساطع نور تکی ، معایبی وجود دارد ، در بارکد خوان های روزنه ای ، اپراتور مستلزم است سرعتی که بوسیله آن بارکد از مقابل مرکز نور عبور می کند را کنترل کند ، زیرا لازم است بارکد برای خوانده شدن در تماس با مرکز نور قرار گیرد ، از آنجاییکه بارکد باید با مرکز نور در تماس باشد تا خوانده شود ، بارکد به دلیل ساییدگی از طریق سر بارکد خوان آسیب می بیند ، اگر چه سر نوری دستگاه سخت است اما بطور منظم باید درآورده و تعویض شود .
سیستم ساطع نور چند پرتویی :
با توسعه سیستم نور تک پرتویی ، سیستم ساطع نور چند پرتویی در یک خط ، جایگزین شد که دارای قابلیت شناسایی بارکد با روشن کردن کل خطوط بارکد بود ، این نوع پرتوافکنی در بارکدخوان های ( اسکنر های ) CCD ( حافظه با اطلاعات چرخان ) و تصویر پردازنده های خطی استفاده می شوند .
هنگامی که این سیستم در بارکد خوان های ( اسکنرهای ) CCD مورد استفاده قرار می گیرند ، دیود ساطع نور با ردیفی از فتوسل ها جفت می شوند تا انعکاس نور از بارکد ریدر را شناسایی کنند ، از آنجاییکه دیودهای ساطع کننده از نظر انرژی و فتوسل ها از نظر حساسیت در سطح پایینی قرار دارند ، طیف بارکدخوان های ( اسکنرهای) CCD بطورکلی برای تماس با بارکد های بیش از یک اینچ دارای محدودیت است .
بارکد خوان لیزری :
در این سیستم تابشی از یک دیود با نور لیزر قرمز تک پرتویی شبیه به قلم لیزری استفاده می شود ، مرکز نور با نوسان دادن لیزر در یک آینه ثابت یا انداختن مرکز نور بر روی یک آینه در حال نوسان، از نظر حجمی تا یک خط افزایش می یابد ، این سیستم تابشی بسیار رایج است زیرا فضای کارکرد آن معمولاً بیشتر از سیستم های ساطع نور چند پرتویی و تک پرتویی است ، فضای کاربرد آن معمولاً از ۱ تا ۱۸ اینچ است ، با افزایش انرژی لیزر و کاهش زاویه نوسان ، به طیف های بیش از ۲۰ فوت نیز می توان دسترسی یافت .
تصویر پردازنده های دیودی :
تصویر پردازنده های کامل و خطی با چند تغییر مهم ، بسیار شبیه به ابزار CCD هستند ، در تصویر پردازهای خطی ، مقدار تابش با استفاده از نور شدید دیودها افزایش می یابد و فتوسل های دریافت کننده ، حساس تر هستند .
در تصویر پردازنده های کامل ، دیود قوی ، اسکن نهایی را بصورتی مربعی می تاباند. سنسور های نوری در تصویر پردازنده های کامل بسیار شبیه به سنسورهای نوری در دوربین های تک فام است ، سنسور بارکد معتبری برای اسکن نهایی به شکل مربع جستجو می کند ، با جفت شدن اسکن نهایی با سنسورهایی که در جستجوی یک بارکد معتبر هستند، تصویر پردازنده های کامل دیودی چند جهتی می شوند ، لازم نیست بارکدها را برای خواندن توسط آن مرتب کنید ، این روش اسکن نهایی نمایش لحظه ایی همچنین قابلیت خواندن بارکدهای دو بعدی را برای تصویر پردازنده های دیودی فراهم می آورد.
صرف نظر از روشی که برای تابش بارکد استفاده می شود ، روش تابشی باعث انعکاس نور به سر اسکنر می شود و توسط سنسور دیده می شود .
سنسور و مبدل :
یک نوریاب ، نور منعکس شده را شناسایی می کند و یک علامت همانند (علامت قیاسی) با ولتاژ مختلف تولید می کند. ولتاژ بر اساس تشخیص نور منعکس شده از فضای سفید توسط سنسور ، کم و زیاد می شود زیرا خطوط مشکی نور قرمز را جذب می کنند .
دستگاه بارکد خوان چگونه کار می کند؟

تکنولوژی استفاده شده در سنسورها با توجه به سیستم تابشی قابل تغییر هستند ، خروجی همیشه یکسان است و یک موج ولتاژ است که برای فضای سفید در بارکد افزایش می یابد و برای فضای مشکی آن افت می کند .
در بارکد اسکنر تصویر پردازنده ، سنسور تمام اسکن نهایی را تحت پوشش قرار می دهد و یک موج به شکل دو بعدی تولید می کند . در هر دو مورد این علامت همانند ( علامت قیاسی ) به مبدل فرستاده خواهد شد و مبدل علامت همانند ( علامت ) قیاسی را به علامت دیجیتالی تبدیل می کند این علامت نماد دیجیتالی تشخیص انعکاس نوری توسط سنسور می باشد ، اکنون که بارکدخوان دارای یک علامت دیجیتالی است ، این علامت به رمزگشای بارکد خوان منتقل می گرددد .

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()