مجموع : 0 تومان
محصولی انتخاب نشده است

تبیلیغات

بارکد چیست

10 / 10
از 1 کاربر

بارکد چیست و پیدایش سیستم بارکد چه تاثیری در روند پیشرفت و تکنولوژی ارائه ی کالا داشته است ، بارکد وسیله جهت ثبت اطلاعات می باشد که به شکل علائم میله ای یا مربعی به صورت رمزینه بوده و توسط بارکد خوان و یا نرم افزار های بارکد اسکنر قابل رمز گشایی می باشد .

تولید و پیدایش اولین سیستم بارکد به 1964 سال پیش باز می گردد و موجب امکان انتقال اطلاعات با سرعت بالاتر گردید ، تولید بارکد تحولی عظیم در صنعت تولید و ارائه ی کالا و خدمات ایجاد نموده که به مرتب سازی و اصولی شدن سیستم فروش کمک فراوانی نموده است ، سیستم مبتنی بر بارکد به دلیل عدم تغییر اطلاعات و عدم دسترسی از طریق کیبرد امکان خطا را از بین می برد .

انتقال اطلاعات برای ایجاد بارکد به زبان های گوناگونی است که هر یک از زبان ها از مجموعه ای از علائم و قواعد خاص تشکیل شده است که جهت تبدیل کارکتر ها از اعداد و علائم نقطه گذاری شده به کد ها است .

 بعضی از زبان ها فقط قادر به کد نمودن اعداد هستند در صورتی که برخی زبان ها علاوه بر کد نمودن اعداد قادر به کد مودن علائم و حروف هستند که بدون خطا و عمال اشتباه صورت می پذیرد .

با در نظر داشتن کاربرد های بارکد ، سیستم های زیادی برای تولید بارکد بر اساس الگوهای خاصی وجود دارد که به روش های گوناگونی رمز گذاری و باز گشایی رمز می گردند برای نمونه در صنعتی هایی که به صورت خرده فروشی فعالیت دارند در تولید بارکد از استاندارد EAN استفاده می نمایند و به این ترتیب در صنعت های دیگر بر اساس نوع فعالیت از استاندارد های گوناگونی استفاده می گردد ، استاندارد های صنعتی که در قسمت تولید و استفاده می گردد به شرح زیر می باشد .

{0123456789}
{ABCSDAEFGHIGKLMNOQPRDTUVWYZ}
{+-/$%}
خط فاصله space

در قسمت ابتدا در قسمت انتهای بارکد علامت * ثبت می گردد و گاهی نیز در گروهی از بارکد خوان ها ممکن است به عنوان یک کارکتر خوانده نشود و استاندارد ذکر شده محدودیتی از نظر طولی ندارد و می توان تا هر رقم که در نظر داشت این بارکد را ادامه داد که به این حالت ، حالت دانسیته می گویند که حجم ذخیره نمودن اطلاعات در پهنای بارکد پایین گردد اما اطلاعات به سادگی انتقال یابد .

 استاندارد بارکد EAN 13 : نوعی استاندارد بارکد است که از طریق موسسه ی EAN european article numbering طراحی شده است که بیشتر برای صدور بارکد ، کد ملی و دیگر اقلام های صادراتی به کار می رود و تنها شامل اعداد و 12 رقم را شامل می گردد که یک رقم کنترلی تعداد این بارکد را به 13 می رساند و سه رقم اول بارکد  کد کشور سازنده و پنج رقم دوم کد سازنده ی کالا و چهار رقم بعد کد تولیدی کالا می باشد .

استاندارد بارکد of52 : استاندارد ذکر شده صنعتی می باشد و از نظر ذخیره ی اطلاعاتی از استاندارد 39 کم تر است و تنها اعداد را شامل می گردد و از نظر ذخیره ی اطلاعاتی از استاندارد 39 کاملا فشرده تر می باشد و اطلاعات بسیار طولانی را می توان توسط این استاندارد بارکد نمود ، اعداد این استاندارد باید ذوج باشد و اگر نباشد نرم افزار تولید بارکد به انتهای اعداد صفر اضافه می گردد تا اعداد را به ذوج برساند .

استاندارد بارکد 128 : این استاندارد از جدید ترین استاندارد های صنعتی به شمار می رود و امکان بارکد نمودن تمام حروف و ارقام را داشته و مثل استاندارد بارکد 39 و of52 قادر بارکد نمودن اطلاعات طولانی می باشد و به صورت کاملا اتوماتیک یک کارکتر کنترولی اختصاص می دهد به بارکد که موجب صحت بیشتر اطلاعات می گردد .

برای قرائت و اسکن بارکد های تولید شده امروزه بهترین روش استفاده از بارکد خوان بوده که در انواع گوناگون در حال تولید است و تنوع زیادی دارد ، بارکد اسکنر با اسکن بارکد اطلاعات را رمز گشایی نموده و سیستم سرور انتقال می دهد و انتخاب نوع بارکد ریدر به نوع استفاده و بارکدی بستگی دارد که بنا است با بارکد خوان اسکن گردد .

ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()